Olyckor

Vi har pratat mycket om olycksrisker inom lantbruket här på skolan. Det är läsktgt hur mycket som faktiskt kan hända som man inte tänker på, ett litet misstag kan leda till döden. T.ex har vi precis skrivit ett referat på svenskan på en artikel om en sju-årig pojke som avled just här i sala 2011. Han åkte med sin pappa i traktorn då dörren öppnades och han ramlade ut. Han hamnade framför bakdäcket på traktorn och blev överkörd, och han avled senare på akademiska i uppsala. 
  Jag vet även några stycken med några fingrar mindre då dom har fastnat i ett kraftuttag eller dyligt och dragit av fingrarna. Det är så läskigt att tänka på det, det är så lätt hänt. Att ett litet misstag, eller slarv kan gå så fel! 
 
När jag var fyra hängde jag, mamma och brorsan vid en grind och tittade på när pappa släppte ut kvigorna på årets sommarbete. Kvigorna blev lite väl exhalterade och mosade in i grinden som var slarvigt stängd. Jag, mamma och brorsan fick grinden över oss och sedan även kossorna. Det gick värst för mig och vi körde i rallyfart in till akuten, men det verkade värre än vad det var. Det slutade med någon blåtira och lite skrapsår om jag inte minns fel. Men det kunde ha gått så mycket värre! Bara för att vi hade slarvat med att stänga grinden ordentligt, och för att vi hade stått på fel ställe. Tänk hur det kunde ha slutat, om vi inte hade haft en sådan jäkla tur!
(mamma, kommentera om jag minns detta helt fel)
 
Det är ett farligt jobb vi håller på med, så snälla tänk innan ni gör nåt dumt! Slarva för guds skull inte med något för det kan sluta så fel!
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Du minns alldeles rätt! När man jobbar med stora djur måste man verkligen vara försiktig! Vi lärde oss att vi måste sätta traktorn för grinden också! Det blir en oerhörd kraft när ett antal stora kvigor dundrar rätt emot en grind! TACK GODE GUD ATT DET GICK SÅ BRA DEN GÅNGEN!

2014-03-20 @ 15:37:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0