Equiterapi

Equiterapi utförs av en så kallad equiterapeut eller även kallad hästterapeut. Terapeuten kollar igenom hästen och känner på dess muskelatur och leder för att hitta spänningar och ömheter som försämrar hästens rörelseförmåga. Sedan utför dom en behandling som är anpassad efter just den hästen, det kan vara t.ex akupunktur, massage, laser, osv.  Varför jag nu skriver om det här är för att jag har precis vart på en intressant clinic på Sorf om just detta. En equiterapeft var där och pratade om det och visade på två av ridskolans hästar hur han brukar gå igenom och känna. Han pratade även om hur man kan sko på olika sätt för att förbättra hästens muskelatur då problemet i de flesta fallen sitter just i skoningen. Även underlag är en viktig faktor. Det var en inttressant föreläsning och jag funderar på om man kanske borde ta ut en terapeut för att ta en titt på mina hästar med, men det är ju inte gratis...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0