Lång och händelserik dag

Dagen började med skola som vanligt, marklära och växtodling där vi åkte ut med minibuss och kollade på skolans åkrar. Roligare än vanliga lektioner i alla fall. Vid lunch åkte jag hem, svidade om och åkte iväg direkt till stallet. Sedan började jag ridturen mot ett nytt liv både för Jero och mig. Det tog en timme och en kvart att rida hem, Jero var jätteduktig, han var ju på spänn hela tiden såklart men han försökte inte med några dumheter. När vi var hemma gick jag ett varv med honom i hagen så att han skulle se vart staketet gick och vilka ytor han har att röra sig på. När jag släppte honom dök han rakt ner i gräset och proppade i sig. 
  Klockan fyra kom Pia och Lasse med Plexus, jag förväntade mig lite drama men det gick hur bra som helst! Jero och Plexus hälsade genom att nosa på varandra och sedan dök båda ner i gräset igen sida vid sida. Dom är så jäkla fina tillsammans så ni anar inte!
  Men dagen slutade inte utan problem. Nu på kvällskvisten började Plexus springa fram och tillbaks vid staketet i ren panik. Jag fick tag i honom och så fick jag och pappa leda in hästarna i ligghallen, det var inte det lättaste att leda en panikslagen häst men till sist gick det. Jero höll sig i alla fall kolugn vilket var väldigt skönt! Vi hivade in lite ensilage och så satt jag där inne ett tag tills Plexus hade lugnat ner sig skapligt. Han var nerdränkt av svett stackarn, det såg ut som om han hade badat. Jag tror att all den här stressen berodde på att det blev för mycket för honom, nytt ställe, nya människor, kossor och traktorer. Det är väl rätt förstårligt att det blir läskigt! 
 Nu ska jag snart gå ut och kolla till dom så att dom fortfarande är lugna innan jag går och lägger mig, det ska bli riktigt skönt att sova!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0