Mobilberoende

Det är sjukt, tragiskt hur många som är beroende av sin smartphone i dagens samhälle. Jag kan säga att jag är en av dom, och det är inget jag är stolt över. Vart man än går måste man ha med sig sin mobil, annars känner man sig "naken" och rätt hjälplös. Får man några minuter över kollar man sociala medier för att fördriva tiden och se om någon har uppdaterat. Det känns nödvändigt att ha med mobilen ifall någon kompis eller anhörig vill nå en, även fast det i de flesta fallen är något som kan vänta och är oviktigt. 
 
Jag har två tillfällen då jag inte har med mobilen. Tillfälle ett är när jag ligger i sängen och ska sova, jag stänger till och med av mobilen under natten. Tillfälle två är när jag är ute i ladugården då jag inte vill råka förstöra den i koskiten. Och då känner jag mig faktiskt inte naken uten den heller, det känns snarare rätt skönt att koppla av den för en sekund. 
 
Sedan finns det ju även tillfällen då det är väldigt bra att ha med sig en mobil. T.ex när man är ute och rider ifall något skulle hända. Ifall jag eller hästen skulle skada oss under ridturen mitt ute i skogen där ingen kan hitta oss är det faktiskt väldigt bra att kunna nå hjälp med mobilen. Alla sånna lite mer riskfyllda tillfällen är det bra att ha en mobil, speciellt om man är själv.
 
Jag är ärligt talat lite sugen på att byta ut min smartphone till min första knappmobil under några veckor. Bara för att kunna slappna av den för ett tag, och då har jag ju faktiskt ändå de viktigaste funktionerna.
Ringa och SMS:a är ju egentligen det ända som behövs.
 
Bild lånad från we♥it

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0