Mitt val som vegetarian

Det finns många som ifrågasätter mitt val som vegetarian, så jag tänkte skriva ihop ett inlägg om mina tankar kring det och varför jag blev det.
 
Jag blev vegetarian när jag gick i sexan (herre gud vad tiden går snabbt!) och jag kan nog erkänna att det mest var grupptryck även om jag inte vill att det skulle ha vart det. På den tiden hade jag tre kompisar som också var vegetarianer och hade vart det ända sedan dom var rätt små. Men på slutet när jag åt kött så mådde jag illa när jag tänkte på att jag faktiskt åt upp ett djur, min "kompis". Jag ville inte äta upp ett djur, en levande varelse med känslor.
 
I dagens läge är det väl inte riktigt så längre, nu är det väl mer att är jag redan vegetarian så kan jag väl lika gärna fortsätta. Plus att det är väldigt hälsosamt att inte äta kött om man ser till att få i sig alla nyttiga ämnen som det finns i kött på andra sätt. 
 
Nackdelar med att vara vegetarian är att det är dyrt. Qourn och Soja är allt annat än gratis, och även grönsaker är ju inte det billigaste. En annan nackdel är när man äter borta, när dom som bjuder måste anpassa sig efter mig och om man äter ute med kompisar måste man välja ett ställe som har något vegetariskt. Som tur är brukar dom flesta resturanger ha något i alla fall. Men mässor brukar vara problematiska då dom bara bjuder på korv med bröd och hamburgare typ. Så jag ska inte säga att tanken på att börja äta kött igen aldrig har slagit mig, men än kommer det nog ändå dröja ett bra tag innan jag gör det.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0